Mediaopvoeding in de kinderopvang

De Media Ukkie Dagen 2019 zijn begonnen: van 29 maart t/m 5 april 2019. Daarom publiceert Bureau Jeugd & Media deze week extra artikelen over mediaopvoeding van deze jonge groep (0-6 jaar). Vandaag een voorafje: mediaopvoeding in de kinderopvang. Door Sonja Heijkamp en Marije Lagendijk

Kinderen zijn op steeds jongere leeftijd zelfstandig online. Een tweejarige dreumes die weet hoe hij filmpjes op YouTube moet bekijken, is geen uitzondering meer. Toch hebben veel kinderopvangorganisaties nog geen beleid als het gaat om mediaopvoeding. En daarmee doen we kinderen, ouders en professionals echt te kort. Want hoe kunnen we kinderen gedegen voorbereiden op de toekomst als we onvoldoende aansluiten bij de toekomst die zij tegemoet gaan?

Mediawijsheid is voor veel mensen een ongrijpbaar, groot begrip. Het stuit vaak ook nog op weerstand. ‘Weer iets wat wij er extra bij moeten doen’, is een veelgehoorde zucht van professionals als het over mediawijsheid gaat. Maar mediawijs opvoeden verschilt eigenlijk helemaal niet zo met ‘gewoon’ opvoeden. Ook mediawijs opvoeden zal dus onlosmakelijk verbonden zijn met de vier pedagogische basisdoelen die een rol spelen in de kinderopvang. Kortom: het is doen wat je altijd doet, maar dan kijkend vanuit een ander, vernieuwd perspectief.

Pedagogische basisdoelen:
Het bieden van emotionele veiligheid
Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competentie
Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competentie
Overdragen van waarden en normen

Lees verder: https://www.bureaujeugdenmedia.nl/mediaopvoeding-in-de-kinderopvang/

Mediaopvoeding in de kinderopvang

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.