Mag het iets minder… PERFECT?

Kinderen krijgen vandaag de dag ontzettend veel beelden op hun netvlies.  En vaak zijn deze beelden onrealistisch. Mooie, te perfecte plaatjes. Wat doe je daar tegen als ouder? Hoe ga je daar als school mee om?

We worden elke dag weer bestookt met die zogenaamde perfectie. We werken er zelf aan mee. Ook wij kiezen graag allemaal de mooiste, leukste en perfecte plaatjes en verhalen uit om met de buitenwereld te delen. Dit draagt bij aan het beeld dat iedereen altijd en overal gelukkig en perfect is. Volkomen onrealistisch natuurlijk. (Je zou mij eens moeten zien als ik na een nacht met te weinig slaap ’s ochtends chagrijnig mijn bed uit kom…)

Ik merk dat veel kinderen dit onrealistische beeld van een perfecte wereld in zich opnemen en dit beeld als waarheid gaan zien. Kinderen vertellen tijdens mijn workshops vaak persoonlijke verhalen. Dat zij zichzelf saai, stom en/of lelijk vinden, omdat zij er niet zo uitzien als de mensen die zij via Instagram volgen. Dat maakt ze onzeker en soms ook verdrietig. Gek genoeg ‘weten’ zij dat het beeld dat mensen online van zichzelf laten zien, altijd mooier is dan de werkelijkheid. Maar hun gevoel zegt toch dat zij pas meedoen als zij ook aan dat perfecte plaatje voldoen.

Kinderen jutten zichzelf en elkaar op om perfectie na te streven. Faal je, dan doe je niet meer mee. Ik ken dit wel. Vroeger wilden mijn vriendinnen en ik zo goed mogelijk op de Spice Girls lijken. Dezelfde kleding en kapsels, en de dansjes zo perfect mogelijk na doen. Dat lukte natuurlijk niet. Maar ‘who cares’, er was immers toch geen bewijs van onze gekke acties. Misschien wat foto’s, maar die liet je dan gewoon aan niemand zien. Met de komst van internet, met wifi, is dit totaal veranderd. Vandaag de dag kijkt er altijd en overal iemand met je mee, klaar om jouw acties via zijn smartphone met de wereld te delen.

Wifi-generatie
De wifi-generatie legt alles vast. Met één druk op de knop staat alles online, zichtbaar voor de hele wereld. Er is geen weg terug. Het staat online nog voordat ze nagedacht hebben over wat er volgt. Is het slecht dat ze alles delen? Nee, ik denk niet perse dat het slecht is. Is het nodig dat we kinderen leren wat de impact van zo’n actie kan zijn? JA!

Hoe de knoppen werken, weten de meeste kinderen wel. Ik vind het belangrijk om kinderen te leren hoe ze media verstandig kunnen gebruiken. Reflectie, bewustwording en het opnieuw onderzoeken van de online normen en waarden. Ik vind dat drie essentiële onderdelen van mediawijsheid.

Om dit goed aan te pakken is samenwerking essentieel. Dit vraagt structurele aandacht van ons als samenleving. Hoe mooi zou het zijn als scholen, ouders en welzijn samen gaan werken en kinderen echt leren digitaal vaardig te zijn.

Opvoeden in het digitale tijdperk is voor iedereen nieuw. We hebben geen voorbeelden van vroeger. Het is vallen en opstaan in deze snelle en veranderlijke wereld. En hoe eerder kinderen weten wat de impact is van hun gedrag op social media in het bijzonder, hoe beter.

Ik start vanaf oktober met een mooi project over mediawijsheid in een wijk in Amersfoort. Een project waarin basisscholen, ouders en het welzijnswerk betrokken worden. Ik kijk er naar uit!

www.lagendijk-empowering.nl

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *